به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راهآهن در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز دوشنبه ۱۶ مردادماه در ساختمان دادمان برگزار شد، به تشریح اقدامات انجام شده درحوزه حملونقل ریلی برای ایام اربعین پرداخت و گفت: در سال گذشته هم تلاش شد با افزایش ۳ برابری ظرفیت نسبت به ایام معمول تابستان به زائران اربعین خدمات رسانی کنیم و با توجه به افزایش زمان اربعین از یکم تا ۲۵ صفر بنا شد بیش از ۶۰۰ هزار نفر صندلی در مسیرهای منتهی به خرمشهر در نظر گرفته شود.
مدیر عامل شرکت راهآهن خاطر نشان کرد: با برنامهریزیهای انجام شده در سال جاری بیش از ۶۰۰ هزار زائر میتوانند با قطار به خرمشهر، شلمچه و کرمانشاه عزیمت کنند.
صالحی با تاکید بر اینکه هیچ افزایش قیمتی در قیمت بلیت قطارهای اربعین نسبت به ایام عادی تابستان نخواهیم داشت، گفت: بلیت قطارهای اربعین با قیمت کمتر از ۴۰۰ هزار تومان در اختیار زائرین قرار میگیرد.
وی در ادامه به بازسازی و بهسازی و ایجاد خطوط منتهی به پایانه مرزی شلمچه نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته مسیر تهران_خرمشهر و تهران_ شلمچه وجود داشت اما مسیر مستقیم ریلی خرمشهر به شلمچه وجود نداشت و امسال با تمهیدات در نظر گرفته شده و مصوبه قرارگاه اربعین، سوزن بندی و ریلگذاری خط جدید از مسیر خرمشهر به شلمچه به طول ۵ کیلومتر انجام شد تا در این مسیر ریل باس به صورت ۲۴ ساعته و رایگان از خرمشهر به نقطه صفر مرزی شلمچه حرکت کند.
صالحی خاطر نشان کرد: هر سیر یک ربع تا ۲۰ دقیقه زمان میبرد و با این مسیر ریلی جدید که امسال ایجاد شده ظرفیت این خط ۲.۵ برابر خواهد شد.
مدیر عامل شرکت راهآهن گفت: با سوزن بندی انجام شده در ایستگاه راهآهن خرمشهر، فاصله تردد ریلباسها بین ایستگاه خرمشهر و ایستگاه شلمچه از حدود ۴۵ دقیقهبه ۱۵ الی ۲۰ دقیقه کاهش یافته است.
وی ادامه داد: طی دو روز گذشته ۱۲۰ کانتینر خالی از بندر خرمشهر به نقطه صفر مرزی شلمچه منتقل شده تا عبور و مرور راحت تر شود و سالنهای ایستگاههای اهواز و خرمشهر به میزان ۵۰ درصد توسعه یافته است.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه تلاش شده ایستگاههای مبدا و مقصد بتوانند سرویس رسانی بهتری داشته باشند، افزود: با همکاری وزارت کشور مسیر ترکیبی مشهد_ تهران-کرمانشاه را تا مرز خسروی راهاندازی شده و برای زائرانی که از تهران یا مشهد به صورت ریلی به کرمانشاه میروند، اتوبوسهایی فراهم شده که از کرمانشاه به سمت مرز خسروی و بالعکس زائرین را جابهجا میکنند.
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ظرفیت ناوگان ریلی اظهار کرد: زمانی که مدیریت راهآهن را تحویل گرفتم، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بدهیهای بهجا مانده از دولت گذشته فقط در بخش تعمیرات لکوموتیو و ۳ هزار میلیارد تومان انباشت تعمیرات لکوموتیو وجود داشت و بسیاری از لکوموتیوهای ما خراب بودند.
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ در دولت جدید، باید لکوموتیوهای مسافری که در سال ۱۳۹۹ خراب بود را به شبکه ریلی اضافه میکردیم، با وجود این مشکلات، در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، با ۴۳ درصد افزایش با رسیدن به عدد ۲۳ میلیون ۶۷۰ هزار نفر، رکورد حمل مسافر ریلی را در تاریخ راهآهن شکستیم.